Deze site is om aan te tonen hoe belangrijk ik ICT vind in het huidige onderwijs.
Thema 2: Digitale Basisvaardigheden
2.1 Hardware
2.1.1) De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.
Er zijn tal van mogelijkheden om foto's van je mobiel op de computer te kunnen krijgen. Je kan de telefoon via een usb-kabel verbinden met je computer, maar als je internetverbinding hebt, zijn er nog meer mogelijkheden. Als voorbeeld stuur ik een afbeelding van mijn telefoon naar de computer via Gmail. *Hieronder de afbeeldingen van mijn stappenplan.

Ik heb het afgelopen jaar stage gelopen op het Reitdiepcollege: vestiging Leon van Gelder. Alle lokalen in deze school hebben een digiboard. Ik maakte hier dan ook graag gebruik van tijdens de lessen. Vaak maakte ik een PowerPoint-presentatie, maar ook heb ik meerdere malen gebruik gemaakt van Flipping the classroom. Nu werkt dit principe natuurlijk met het idee dat de leerlingen thuis het filmpje bekijken en vervolgens tijdens de les aan de slag gaan, maar het gebeurde nog wel eens dat leerlingen het filmpje niet hadden bekeken (of niet konden bekijken). Speciaal voor hen gingen we het filmpje nog eens afspelen tijdens de les.
2.2 Software
2.2.1) De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.

Ik heb het afgelopen jaar stage gelopen op het Reitdiepcollege: vestiging Leon van Gelder. Alle lokalen in deze school hebben een digiboard. Ik maakte hier dan ook graag gebruik van tijdens de lessen. Vaak maakte ik een PowerPoint-presentatie, maar ook heb ik meerdere malen gebruik gemaakt van Flipping the classroom. Nu werkt dit principe natuurlijk met het idee dat de leerlingen thuis het filmpje bekijken en vervolgens tijdens de les aan de slag gaan, maar het gebeurde nog wel eens dat leerlingen het filmpje niet hadden bekeken (of niet konden bekijken). Speciaal voor hen gingen we het filmpje nog eens afspelen tijdens de les.
2.2 Software
2.2.1) De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.
Aangezien ik zelf behoorlijk autistisch ben ingesteld, vind ik het belangrijk om mijn spullen en zaken goed geordend te hebben. Dit geldt niet alleen voor in huis, maar ook voor digitale zaken. Zo heb ik op mijn laptop alles keurig in mapjes gesorteerd, maar ook alles in mijn mail. * Hieronder een link die u brengt naar een screenshot van mijn e-mail. Hierin kunt u zien hoe ik alles gesorteerd heb in mapjes. Helemaal links op de foto ziet u de verschillende titels en subtitels. Zo heb ik een mapje met de titel 'Cijfers NHL' en vervolgens bestaat dat mapje weer uit drie subtitels: Jaar 1, jaar 2 en jaar 3. Dit geldt ook voor de overige titels en subtitels. Ik vind het prettig om alles geordend te hebben, want zo weet ik precies waar al mijn materiaal is.
Screenshot gesorteerde titels en subtitels.png (54199)
Screenshot gesorteerde titels en subtitels.png (54199)
2.2.2) De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.
Met de Kennisbasistoets in het vooruitzicht vinden wij (mijn klasgenoten en ik) dat het belangrijk is om informatie en samenvattingen met elkaar te delen. Daarom hebben wij een gezamenlijke folder op Dropbox. Laura Dijkstra (klasgenoot) heeft dit aangemaakt en wij kunnen alles wat wij willen hierin delen. De folder bestaat uit elf domeinen, want onze toets bestaat uit elf domeinen. Het is handig om deze informatie met elkaar te kunnen delen. *Hieronder een screenshot van de gezamenlijke folder.
Screenshot gezamenlijke folder Dropbox.png (97916)
2.2.3) De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.
Voor deze studie heb ik de opleiding Directiesecretaresse op het mbo gedaan. Voor deze opleiding moest ik certificaten halen voor de volgende vier digitale programma's: Word, PowerPoint, Excel en Access. In al deze vier programma's ben ik ook behoorlijk thuis. Helaas kan ik mijn rapport tot op heden niet vinden. Ik probeer mijn rapport met de cijfers op deze vakken mee te nemen naar het interview.
*Hieronder wederom een link naar een document. Dit is mijn verslag voor het vak Lees- en schrijfvaardigheidsdidactiek. In dit verslag kunt u zien dat ik met kopteksten heb gewerkt, zodat ik een automatisch gegenereerde inhoudsopgave toe kan voegen.
Lees- en schrijfvaardigheidsdidactiek.docx (3094328)
2.2.4) De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.
Ik werk als student-assistent op de NHL. Ik mag cursussen Spelling geven voor het Learning Centre. Deze cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten. Voor elke les bereid ik een PowerPoint voor. Aan het einde van elke les zet ik mijn PowerPoints op BlackBoard. *Hieronder kunt u twee linkjes vinden. In de eerste link vindt u mijn eigen map voor de cursus Spelling. U kunt op deze screenshot zien dat ik een eigen map heb op BlackBoard. Op de tweede afbeelding (link twee) kunt u zien dat ik mijn eigen map geopend heb. Vervolgens ziet u welke PowerPoints ik tot op heden heb gepubliceerd op BlackBoard.
1) Screenshot BlackBoard.png (474380)
2) Screenshot BlackBoard 2.png (181659)
2.2.5) De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.
Ook moet ik voor mijn werk (student-assistent) de absentie bijhouden van de studenten. Dit doe ik via een digitale leeromgeving. * Hieronder kunt u een screenshot vinden van hoe ik mijn absentie bijhoud.

2.2.6) De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele
apps kan inzetten.
Voor deze competentie verwijs ik u graag terug naar competentie 1.1.1. Daarin vertel ik over het programma Kahoot!
2.2.7) De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.
Samen met mijn klasgenoot Rachel Draijer heb ik een filmje gemaakt voor het Flipping the Classroom-principe. Het filmpje heeft betrekking tot een schrijfopdracht: het schrijven van een formele e-mail. *Hieronder het linkje waarmee u het filmpje over de formele e-mail kunt vinden
Met de Kennisbasistoets in het vooruitzicht vinden wij (mijn klasgenoten en ik) dat het belangrijk is om informatie en samenvattingen met elkaar te delen. Daarom hebben wij een gezamenlijke folder op Dropbox. Laura Dijkstra (klasgenoot) heeft dit aangemaakt en wij kunnen alles wat wij willen hierin delen. De folder bestaat uit elf domeinen, want onze toets bestaat uit elf domeinen. Het is handig om deze informatie met elkaar te kunnen delen. *Hieronder een screenshot van de gezamenlijke folder.
Screenshot gezamenlijke folder Dropbox.png (97916)
2.2.3) De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.
Voor deze studie heb ik de opleiding Directiesecretaresse op het mbo gedaan. Voor deze opleiding moest ik certificaten halen voor de volgende vier digitale programma's: Word, PowerPoint, Excel en Access. In al deze vier programma's ben ik ook behoorlijk thuis. Helaas kan ik mijn rapport tot op heden niet vinden. Ik probeer mijn rapport met de cijfers op deze vakken mee te nemen naar het interview.
*Hieronder wederom een link naar een document. Dit is mijn verslag voor het vak Lees- en schrijfvaardigheidsdidactiek. In dit verslag kunt u zien dat ik met kopteksten heb gewerkt, zodat ik een automatisch gegenereerde inhoudsopgave toe kan voegen.
Lees- en schrijfvaardigheidsdidactiek.docx (3094328)
2.2.4) De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.
Ik werk als student-assistent op de NHL. Ik mag cursussen Spelling geven voor het Learning Centre. Deze cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten. Voor elke les bereid ik een PowerPoint voor. Aan het einde van elke les zet ik mijn PowerPoints op BlackBoard. *Hieronder kunt u twee linkjes vinden. In de eerste link vindt u mijn eigen map voor de cursus Spelling. U kunt op deze screenshot zien dat ik een eigen map heb op BlackBoard. Op de tweede afbeelding (link twee) kunt u zien dat ik mijn eigen map geopend heb. Vervolgens ziet u welke PowerPoints ik tot op heden heb gepubliceerd op BlackBoard.
1) Screenshot BlackBoard.png (474380)
2) Screenshot BlackBoard 2.png (181659)
2.2.5) De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.
Ook moet ik voor mijn werk (student-assistent) de absentie bijhouden van de studenten. Dit doe ik via een digitale leeromgeving. * Hieronder kunt u een screenshot vinden van hoe ik mijn absentie bijhoud.

2.2.6) De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele
apps kan inzetten.
Voor deze competentie verwijs ik u graag terug naar competentie 1.1.1. Daarin vertel ik over het programma Kahoot!
2.2.7) De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.
Samen met mijn klasgenoot Rachel Draijer heb ik een filmje gemaakt voor het Flipping the Classroom-principe. Het filmpje heeft betrekking tot een schrijfopdracht: het schrijven van een formele e-mail. *Hieronder het linkje waarmee u het filmpje over de formele e-mail kunt vinden
https://www.youtube.com/watch?v=LdeCIYxrvU4&feature=youtu.be
2.2.8) De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.
Tijdens mijn stage heb ik een paar keer gewerkt met het programma Socrative. Socrative is een digitaal toetssysteem. Je kan met dit programma je eigen toets maken. Ik heb het programma meerdere malen gebruikt om de kennis over de grammatica van de leerlingen te toetsen. * U kunt hieronder drie screenshots vinden van een toets grammatica die ik heb gemaakt in Socrative
Screenshot Socrative 1.png (61130)
Screenshot Socrative 2.png (50984)
Screenshot Socrative 3.png (50924)
2.3 Storingen
2.3.1) De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.
Gelukkig ben ik opgegroeid met een computer en kan ik mij prima redden met het verhelpen van (kleine) storingen. Ik weet hoe ik updates moet uitstellen (uitstellen met installeren als je bezig bent met een les) en ook weet ik dat je vaak met de stekkers en snoertjes moet knoeien als je geen beeld hebt. Op de één of andere manier gebeurt het vaak op een school dat de stekkers opeens niet meer zitten zoals het hoort. Vaak als je daar wat mee gaat rommelen kom je al een heel eind. Het is ook vaak gebeurd dat ik er niet uitkwam en een leerling mij te hulp schiet. Natuurlijk is dit altijd fijn als je er als docent zelf niet uitkomt, maar ook voor storingen geldt: oefening baart kunst.
2.2.8) De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.
Tijdens mijn stage heb ik een paar keer gewerkt met het programma Socrative. Socrative is een digitaal toetssysteem. Je kan met dit programma je eigen toets maken. Ik heb het programma meerdere malen gebruikt om de kennis over de grammatica van de leerlingen te toetsen. * U kunt hieronder drie screenshots vinden van een toets grammatica die ik heb gemaakt in Socrative
Screenshot Socrative 1.png (61130)
Screenshot Socrative 2.png (50984)
Screenshot Socrative 3.png (50924)
2.3 Storingen
2.3.1) De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.
Gelukkig ben ik opgegroeid met een computer en kan ik mij prima redden met het verhelpen van (kleine) storingen. Ik weet hoe ik updates moet uitstellen (uitstellen met installeren als je bezig bent met een les) en ook weet ik dat je vaak met de stekkers en snoertjes moet knoeien als je geen beeld hebt. Op de één of andere manier gebeurt het vaak op een school dat de stekkers opeens niet meer zitten zoals het hoort. Vaak als je daar wat mee gaat rommelen kom je al een heel eind. Het is ook vaak gebeurd dat ik er niet uitkwam en een leerling mij te hulp schiet. Natuurlijk is dit altijd fijn als je er als docent zelf niet uitkomt, maar ook voor storingen geldt: oefening baart kunst.